Medical Taping bij paarden

Het effect van Equine Taping..

Trainen van de juiste spieren bij je paard

Paard en Spieren

Met regelmaat krijg ik de vraag hoe je nou het beste de bespiering van je paard correct kan trainen, in dit artikeltje probeer ik hier antwoord op te geven.


Om je paard of pony goed te kunnen trainen en begrijpen heb je naar mijn idee enige kennis nodig van de anatomie, nu is het niet nodig om alle botjes uit het skelet te kennen bij naam maar wel is het belangrijk om te weten hoe het skelet en de spierlagen er nou eigenlijk uit zien.


Spieren werken altijd samen, om een spier te laten aanspannen moet de tegenovergestelde spier ontspannen.

Net zoals bij ons mensen hebben paarden ook vaak een voorkeur kant. Het ene paard loopt liever linksom en een ander weer rechtsom. Stel dat jouw paard het liefste linksom loopt dan houdt dat in dat het paard de spieren aan de linkerkant (binnenkant) korter maakt en aan de rechterkant (buitenkant) langer moet maken om zo de juiste lengtebuiging te verkrijgen.

Het lang maken van een spier (ontspannen) zorgt vaak voor meer problemen dan het korter maken. Daarom heeft een paard wat zogenoemd linksom gebogen is vaak meer problemen met de bespiering aan de rechterkant.

Hieronder ga ik een aantal tips geven om de spieren van je paard correct te trainen, soepel te houden en op te bouwen.


Iedere goede training begint met een warming up, een goede warming up tijdens het rijden houdt in:

-10 minuten instappen, dit is nodig voor o.a smering in de gewrichten. Hierdoor zorg je ervoor dat het lichaam zich langzaam kan voorbereiden op arbeid. Zorg ervoor dat je paard ontspannen en het liefste met wat extra lengte in de hals loopt. Bij koud weer of een geschoren paard leg je tijdens deze fase een uitrijdeken op de achterhand.

- hierna ga je rustig wat losdraven, let hierbij er weer op dat je je paard wat lager en ronder in de hals instelt. Eventueel kun je na het losdraven het paard ook nog wat los galopperen.

Na de warming up ga je beginnen met het trainingsgedeelte, hierin ga je de belangrijkste spieren van je paard trainen waardoor ze goed doorbloed worden en daardoor kunnen versterken en verbeteren.

Naar mijn idee zijn de buik en rugspieren van je paard 2 van de belangrijkste spieren bij het paard in training onder het zadel. Net zoals bij de mens werken de buik en rug spieren van het paard samen, dat wil weer zeggen: als de buik aanspant (en dus samentrekt en ‘korter’wordt) wordt de lange rugspier langer doordat deze ontspant.        

Oefeningen voor de rug- en buikspieren:

-achterwaarts (doordat het bekken moet kantelen wordt ook de buik aangespannen en daardoor de rug spier op lengte gebracht, dit voel je als ruiter goed omdat je iets omhoog wordt gelift in het zadel)                                                                   

-schakelen (door het schakelen brengt het paard het achterbeen verder onder de massa, hierdoor activeer je ook weer de buikspieren en bij een paard wat al wat verder is in de training zal ook het bekken wat kantelen bij het schakelen) Let erop dat je tijdens het schakelen wisselt in de hoofd hals houding, door af te wisselen tussen basishouding,oprichting en lage halshouding spreek je verschillende spiergroepen aan.                                                                        

–galop (in galop spant het paard nog meer de buik aan dan in stap en draf, voor een extra krachttraining ga je in de galop schakelen en afwisselen in halshouding)                                                                                                                                                 

-overgang stap-galop (doordat het paard tijdens deze overgang het bekken kantelt spant het ook de buik aan en hierdoor ontspant de lange rugspier en komt deze op lengte)           

Belangrijk!!                                                                                                                                                                                                                 

Zorg ervoor dat je niet 30 minuten aan 1 stuk je paard opgericht en krachtig traint, juist de afwisseling met wat meer ontspanning en lengte in de hals (en dus rug) zorgt ervoor dat de spieren extra bloed toegevoerd krijgen en hierdoor kunnen ontwikkelen. Daarnaast is dit ook het moment waarop de afvalstoffen rustig afgevoerd kunnen worden en verkom je hiermee dus verzuring.

Na het trainingsgedeelte sluit je af met een cooling down, dit is de warming up maar dan omgekeerd, begin dus met wat uitdraven aan een langere teugel en sluit af met correct uit te stappen. (op het harde voor extra doorbloeding pezen in de onderbenen van je paard)

Trainingschema                                                                                                                                                                                                        

Om de spieren van je paard beter te ontwikkelen is het belangrijk om de frequentie van trainen te verlagen maar de intensiteit van de training te verhogen, een goed uitgangschema is:                                                                                                             

*Maandag: Training                                                                                                                                                                                                

*Dinsdag: Training (bijvoorbeeld proefgericht of les)                                                                                                                                    

* Woensdag: Actieve rust (dit is dus geen boxrust of alleen even los, maar bijvoorbeeld je paard wat rustig aan de longe laten werken)                                                                                                                                                                                                 

*Donderdag: Training                                                                                                                                                                                                         

*Vrijdag: Training (bijvoorbeeld proefgericht of les) het is fijn als je paard er dan in de avond ook nog even uitkomt en wat beweging krijgt, bijvoorbeeld weidegang, stapmolen of paddock.                                                                                                         

*Zaterdag: Concours of actieve rust                                                                                                                                                                    

*Zondag: Rustdag (weidegang, los, stappen aan de hand)            

De 2 actieve rustdagen zijn belangrijk om het lichaam tussen de trainingen door te laten herstellen, door deze rust je paard te gunnen ben je bezig met je paard correct te trainen en heb je minder kans op verzuring en overbelasting.      

Een goed moment om je paard in zo’n druk schema te laten masseren is bijvoorbeeld een paar uur na de training en dat de dag na de massage dan een actieve rustdag is, zo heeft het paard de kans om weer alle extra afvalstoffen te verwerken         .

De volgende afbeeldingen zijn van een naar mijn idee ontzettend goed en correct gespierd paard. Links het paard op stand en rechts onder het zadel. (even detail…zie je de aangespannen buikspier op de foto onder het zadel?? Top!)


Dit is Ziniki v. Special D, het is het sportpaard van dressuuramazone Tanja Awater.

Ziniki behandel ik periodiek waardoor hij altijd in conditie blijft en zijn enorme spieren de nodige ontspanning krijgen. Tanja lest met regelmaat bij Marlies van Baalen van Dressuurstal van Baalen in Brakel. Ik vroeg Tanja waar ze samen met Marlies aan werkt om haar paard correct te trainen.         

Ziniki wordt altijd eerst met een lange teugel losgewerkt, hierdoor kan de rugspier op lengte komen en zich voorbereiden op de krachttraining. In overleg met Marlies bespreek ik waar ik aan wil werken en waar ik tegen aan ben gelopen tijdens mijn trainingen thuis. Deze oefeningen lopen we dan samen door. Tijdens de les besteden we ook altijd aandacht aan de krachttraining, in dit geval werken we vaak aan de grand prix oefeningen zoals piaffe en passage en wisselen deze weer af met galopwerk. Hierin nemen we ook wat lenigheidsoefeningen mee zoals appuyementen en uiteindelijk ook pirouettes. Door het galopwerk wordt hij sterker en de afwisseling in oefeningen en intensiteit zorgen ervoor dat we de juiste spieren aanspreken.      

Afsluiting:  

Ik hoop dat je dit artikeltje met plezier gelezen hebt en dat je er in de praktijk ook wat mee kan doen, veel succes!

Heb je vragen en/of opmerkingen? Neem even contact op via de website: www.equi-massage.nl

Rosanne Tijssen- van Zelst                                                                                                                                                                                 EquiMassage,sportmassage voor paarden